Badalona, 23 de novembre de 2021
ON PODEM ANAR?
Fa cent quaranta-tres anys, el 24 de novembre de 1878, El Eco de Badalona, publicava el següent:
Con un lleno completo se represento el sábado en el Teatro Badalonés el drama do Pitarra «LO FERRER DE TALL», por la compañia que dirije el reputado primer actor D. Antonio Tutau, la que se vé .siempre en estremo favorecida por este público. A propósito de este Teatro: ¿Seria posible que los municipales no fumasen en la platea durante la función é hicieran alguna visita al segundo piso?
TEATRO ZORRlLLA.—Función para hoy domingo 24 . Novlembro 1878. 1 ° Slnfonia.—2.” El precioso drama, en 2 actos, LAS QUINTAS.—3.” La preciosa gatada en un acto: // Canladó,A las 8 en punto. Precios ios de costumbre.
SALON DEL CAFÉ DE ESPAÑA.— Principian hoy los bailes de tarde, bajo el siguiente programa: Introducción y Walz.—Walz.—Scholiscb.—Americana—Rigodon.—Mazurca.— Americana. — Lanceros.—Polka.—Walz. A las 4 en punto.—Entrada 3 rs.
I per aquesta setmana proposem…
*Quins secrets amaga la música d’estil clàssic? Doncs dijous 25, a les vuit del vespre, a l’auditori del Conservatori, amb la pintora badalonina Judith Themistanjioglus i el Trio Campmany, format per Pau Roca (oboè), Joan Roca (clarinet) i Clara Canimas (fagot), i amb l’espectacle que porta pel títol L’Òpera mozartiana i la Viena del s. XVIII. En aquest concert els assistents descobriran les diferències entre els instruments de l’època i els moderns, així com la relació entre l’òpera i la música instrumental marcada per la teatralitat.
*Andrés Villarrosa, amb prou feines conegut com el cantant melòdic, ja tenia una edat avançada quan va actuar al mític Celler Bohèmia. Sonaven, més o menys afinats, cuplets, tangos i boleros i un públic divers anava en gran part a riure. Altres, els menys, els miraven amb respecte i afecte. Aquest és el cas d’Oriol Genís que hi va arribar a actuar en els últims anys del Celler Bohèmia (oberta el 1940-tancada el 1998), com un actor-cantant jove que els rendia homenatge, maquillat i transformat a Andrés Villarrosa.
Han passat molts anys fins que el director i dramaturg Marc Rosich va animar Oriol Genís, Fa un any i mig Andrés Villarrosa va reaparèixer al Círcol Maldà. Genís i Rosich ens condueixen pel túnel del temps cap a aquella època, cap a aquells personatges fidelment. Aquest personatge el podrem veure, en ¿Que fué de Andrés Villarrosa?, divendres 26 de novembre a les vuit del vespre a la sala Enric Borràs del Teatre Margarida Xirgu (abans Principal).
Oriol Genís, badaloní del carrer Sant Miquel, és un dels actors veterans més polifacètic del panorama teatral barceloní, Des dels seus inicis en diverses companyies badalonines, s’ha anat formant com a cantant (té tessitura de tenor i ha cantat òpera) i actor, cultivant diversos àmbits (teatre de text, cabaret, musical, drama, comèdia…) i ha estat el fundador de diverses companyies, entre elles el Teatre de l’Àngel, dedicada a espectacles de petit format.
*Encara que no sigui una activitat escènica, dissabte 27 de novembre, a partir de les deu del matí, el Círcol Catòlic ha organitzat unes jornades de reflexió i debat amb el títol de Veniu fúries de l’infern, entorn d’Els Pastorets o L’adveniment de l’Infant Jesús, que l’entitat celebra enguany el centenari de la seva primera representació, i que l’estrena va tenir lloc al Coliseu Pompeia de Barcelona, el 24 de desembre de 1916.
El programa donarà inici a les 10.00 del matí amb la benvinguda als assistents i presentació que durarà fins a les 11.00 h. Tot seguit Jaume Forès dissertarà sobre Els Pastorets un drama sacre al llarg de la història. Toni Serés i Amadeu Carbó, ho faran, sobre el Teatre popular i associacionisme cultural. Els Pastorets d’El Círcol (1920-2020), serà el tema que anirà a càrrec de Toni Forteza. Acabades aquestes dissertacions, s’obrirà una taula rodona sobre Els pastorets, innovació i creixement dels clàssics del teatre popular com a cas singular de cohesió intergeneracional, que serà moderat per Toni Forteza. Pel seu total desenvolupament de l’acte es preveu un horari de les 10.00 fins a les 13.45 h.
Àlex Rigola va porta a escena l’adaptació teatral de l’obra Anatomia d’un instant d’un instant de Javier Cercas, sobre un dels episodis més controvertits de la Transició espanyola: l’intent de cop d’Estat del 23 de febrer de 1981. Crónica vestida amb les gales d’una estranya celebrac¡ó d’aniversari que torna la miradacap a aquells gest i aquell intent de de cop d’Estat d’ara fa 40 anys. Un momento transcendental en la història d’Espanya a partir dels seus protagonistes, personatges interpretats per Enric Auquer, Pep Cruz, Xavi Sáez i Roser Vilajosana.
Diumenge 28 de novembre tot l’Esbart Sant Jordi, a dos quarts de set del vespre, al Teatre Zorrilla, lluirà les seves millors gales per celebrar el seu 70è aniversari, i ho farà amb el seu espectacle De terra endins, de mar enllà, una proposta plena de moviment, color i música en viu que ens aproparà a les tradicions i arrels de diversos indrets del territori català.
L’acte, concebut pel director de l’Esbart Sant Jordi Jaume Díaz i tot l’equip de mestres i equip tècnic, plantarà dalt de l’escenari a tots els components de l’esbart dansaire, i comptarà amb l’acompanyament en viu de l’agrupació musical Els Ginjolers. La veu en off i la presentació anirà a càrrec d’Esther Marqués.
Diumenge 28 de novembre, a les set de la tarda a l’escenari de la Societat Coral La Badalonense, és repetirà la representació teatral de diumenge passat, en la que el grup de teatre de l’entitat representarà el text de Laurent Baffiè, Toc-Toc, amb direcció de Joan Boix.
Mariano Camarasa és un pianista i compositor inquiet, sensible, i a més, professor de l’EMMB, dilluns 29 de noviembre, a les vuits del vespre, a l’auditori de l’Escola de Música, presentarà el seu projecte amb músiques que neixen en temps convulsos on tot s’aclareix, i quant el què és senzill apareix en forma de cançons amb un missatge esperançador.
El conjunt de Folk/Jazz, format per Mariano Camarasa (piano) per aquest concert el componen grans noms de l’escena musical barcelonina, com Dani Pérez (guitarra), el professor de l’escola Toni Sánchez (baix) i Ramon Aragall (batería).
AMICS DEL TEATRE ZORRILLA
Jaume Arqué Ferrer
Comentaris recents