UNA EMPRESA MOLT ANIMAL

La companyia badalonina Món Animal Teatre celebra els seus deu anys (+1) de trajectòria remuntant el seu primer espectacle: la comèdia Món animal, d’Ivan Vallejo, obra amb què van néixer i de la qual van prendre’n el nom com a emblema. Especialitzada en comèdies de l’absurd, la companyia, que al llarg d’una dècada ha produït sis espectacles, va estrenar aquest nou muntatge de la seva obra fundacional al Teatre Margarida Xirgu de Badalona a finals de març, amb molt bona acollida per part del públic local, que ja coneix força bé el seu humor estripat. Ara, del 21 d’abril a l’1 de maig, desembarquen a Barcelona per realitzar vuit úniques funcions al rebatejat Golem’S Teatre de Gràcia (anteriorment conegut com a Almeria Teatre).

Una escena de «Món animal» a la seva estrena al Teatre Margarida Xirgu de Badalona. © Montse Busquets

El text de Vallejo, editat per l’editorial badalonina Pont de Petroli, va ser guardonat a la tercera edició del Premi de Teatre Breu Inicia’t, impulsat pels Amics del Teatre Zorrilla de Badalona, just l’any que el guardó es va integrar dins dels premis literaris Ciutat de Badalona. Un premi que, posteriorment, va passar a anomenar-se Premi de Teatre Breu Andreu Solsona en honor a aquest insigne actor, director i gestor cultural, exmembre d’Els Joglars, mort el 2018 i que havia dirigit el Teatre Zorrilla de la ciutat des de la seva reobertura el 1999 fins a l’any 2005.

El muntatge original de l’obra de Vallejo també va ser reconegut com a millor Producció de Badalona a Escena el 2011 i va ser distingit amb una Guineueta a millor espectacle, els premis locals de les arts escèniques badalonines. Dirigida per l’actriu Míriam Puntí, com la resta de muntatges de la companyia, l’obra és una paròdia salvatge del món laboral i de les seves vicissituds en un món eminentment neoliberal. Cinc treballadors mal avinguts –i un parell d’empleats anònims– hauran de sobreviure a les idees animals d’un cap esbojarrat obsessionat per la cobdícia i per incrementar els beneficis de l’empresa costi el que costi.

L’autor ha reescrit el text original per adaptar-lo als temps actuals i per introduir un nou personatge, el d’una coach motivacional que, en lloc d’ajudar, embolica encara més la troca. De fet, el context d’incertesa laboral i de precarietat econòmica que parodia l’obra, clarament vigent quan es va estrenar el text el 2011, just després de la crisi econòmica del 2008, continua sent igual de vigent ara que ens encaminem cap a un futur incert arran de la pandèmia i del conflicte bèl·lic entre Rússia i Ucraïna que ha trastocat les finances de mig Europa.

Una escena de «Món animal» a la seva estrena al Teatre Margarida Xirgu de Badalona. © Montse Busquets

El repartiment compta amb el redactor de Núvol, Jaume Forés Juliana, juntament amb la resta de membres de la companyia: Toni Alonso, Judit Badosa, Montse Rodríguez i Mireia Torné; així com amb les col·laboracions especials de Víctor Álvaro, que encarna a l’esbojarrat cap de l’empresa, i de Toni Forteza Jr.,que interpreta els dos empleats anònims.

No és el primer cop que la companyia badalonina mostra la seva feina a la cartellera barcelonina; els seus dos espectacles anteriors, La cantant calba (2018) –el clàssic de Ionesco paradigma de les obres de teatre de l’absurd– i La vetlla fúnebre (2016) –una comèdia mortuòria de Guy Foissy per la qual van rebre una altra Guineueta a millor espectacle– ja van fer diverses temporades a l’Almeria Teatre.

Anteriorment, també havien mostrat el seu segon espectacle, L’honorable Matarrates (2012), una sàtira política de Joan Guasp sobre els governs balears de Jaume Matas, al Teatre del Raval. De fet, aquesta sàtira, així com el seu tercer muntatge, Un quilo d’invisible (2014), de Joan Miquel Oliver, van arribar a realitzar una breu gira mallorquina després de les respectives estrenes catalanes, en equipaments escènics d’Alaró, Sóller, Lloseta o Vilafranca de Bonany.

Després d’abordar temes com l’explotació laboral, la corrupció política, els límits de l’ètica o la hipocresia, la companyia Món Animal torna a la càrrega reformulant l’espectacle que els va veure néixer. Tots plegats són més grans i madurs, però el seu humor continua intacte i, sobretot, ja fa una dècada que comparteixen escenari, fet que els atorga una experiència i complicitat escèniques que es noten quan surten a escena.

Article publicat per NÚVOL, el dia 20/03/2022.